Iemand een idee: wat vertelt ons de informatiekrant?

‘In de zomer worden de resultaten van alle verkeers- en milieuonderzoeken verwacht.’ Dat schrijft wethouder Jan van Burgsteden in het voorwoord op de kleurrijke, 4 pagina’s tellende informatiekrant (met heuse inhoudsopgave) ‘Op weg naar de tracékeuze’. Deze folder werd vorige week huis aan huis verspreid in Erp, Keldonk en Boerdonk. Onderwerp: de zuidelijke ontsluitingsweg, waarover de gemeente Veghel een besluit moet nemen: welke variant wordt het?

Wat nou precies het doel van de brochure is, ontgaat me even. Duidelijk maken dat het allemaal wat langer duurt dan verwacht? Omdat er, zo schrijft de wethouder, meer tijd is gaan zitten in het uitwerken van de verschillende varianten?

Waarschijnlijk is het dat. Al zal het communicatiebureau uit Den Haag daar wel andere bewoordingen voor hebben gebruikt. Jan, zal de Haagse meneer of mevrouw van Tappan Communicatie hebben gezegd, we moeten de communicatie strategisch verantwoord inzetten. Met een gelikte brochure creëren we – een adviseur spreekt in het voortraject altijd met ‘we’ – draagvlak bij de doelgroep.

Iets in die trant.

Verder lezen we in de informatiekrant dat de leden van de klankbordgroep het goed met elkaar kunnen vinden: “De werksfeer in de klankbordgroep is heel goed.” Dat ondernemers Joan Beekmans en Huub Bongers vinden dat de weg heel hard nodig is. En dat de provincie er nog niet uit is hoe zij de N279 gaat opwaarderen.

En nu hoor ik u denken: ja ja, het steekt die redacteur van die kleine krant natuurlijk dat de brochure met een Veghelse krant is verspreid en niet met de Erpse Krant? Nee, hoor. (Alhoewel: ik ben er van overtuigd dat veel mensen uit de doelgroep de folder nu niet hebben gezien, maar dat terzijde.)

Het steekt mij veel meer dat er een ongetwijfeld dure informatiekrant wordt verspreid, vormgegeven en mede gerealiseerd door Tappan Communicatie uit Den Haag, waar volgens mij een bericht of interview had volstaan; in de Erpse Krant inderdaad of voor mijn part op die dodelijk saaie gemeentepagina’s in de Stadskrant. Gewoon even een update: wat is de stand van zaken?

Maar goed, Tappan Communicatie maakt ingewikkelde materie begrijpelijk. Tenminste, dat vertellen ze op hun website. Dus wie ben ik om te twijfelen aan een echte specialist uit Den Haag? Ze zullen hun geld wel dubbel en dwars waar zijn!

 

Share

One Reply to “Iemand een idee: wat vertelt ons de informatiekrant?”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *